جديد ست البيت

طريقة عمل الفراخ باللبن طبق جديد

 مطبخنا العربى عامرا دوما بكل ما هو جديد و حصرى فقط لعيون حواء موقعنا الغالية أتيناكى اليوم بطريقة سهلة و مميزة للغاية و هى طريقة عمل الفراخ باللبن , اتبعى معنا الطريقة السهلة لعمل طبق اليوم و تجنبى الملل و الحيرة عند اختيار طعام اليوم و الآن نعدك كل يوم بطبق جديد و مميز و صحى لمائدتك

طريقة عمل الفراخ باللبن

المقادير:

1 واحد كيلو فراخ بانيه …..

 واحد كيلو لبن ….

 3فلفله رومى الوان (احمر – اصفر – اخضر ) ….

مقدار من شرائح الجبن الرومى ….

 2 بصل احمر مقطع شرائح رفيعه ……

 كميه من خشب (خله الاسنان الصغيره) وسنستخدمها فى قفل الفراخ……

 4 ملعقة زبده …..

طاسه تيفال كبيره بدون يد…….

طريقة الطبخ:

 احضرى طبقا ضعى فيه كل الخضروات المقطعه على هيئة شرائح رشى عليها القليل من الملح والفلفل الاسود و قومى بتقليبها جيدا …..

ثم احضرى شريحتين من الفراخ خذى الاولى و عليها قليل من الخضره وشريحة جبن رومى و فوق كل هذا قومى بوضع الشريحه الثانية و اقفليها من كل الجوانب بالخله حتى لا يخرج منها ايا من المكونات التى بداخلها……

ضعى بعد ذلك الصينيه التيفال الكبيره على النار و ضعى الزبده و تكون ساخنة بدرجة بسيطة حتى لا تحترق و من الممكن ان تستخدمى معها معلقه زيت لتتلافى حرق الزبدة.

قومى بتحمير الفراخ حتى تأخذ لون ذهبى و قومى بتقليبها حتى يأخذ الوجه الثانى للفراخ اللون الذهبى أيضا و هذا لن يحدث الا إذا شربت الفراخ مائها جيدا…….

قومى بتتبيل الفراخ بملح وفلفل وممكن رشة جوزة الطيب وهى على النار نضع اللبن ونتركه يغلى حتى تستوى الفراخ و قومى بالتقليب لتحصلى على وجهين ناضجين تماما للفراخ….

و اخيرا ضعيها  تحت الشوايه تتحمر وتتقدم مع رز بسمتى بالصنوبر او الارز المعمر او كما تشائين عزيزتى حواء و تمتعى بالمذاق اللذيذ…..

عن setalbeet